Vi är hemma!

2009-09-15 | 12:28:24 | Kategori: Gravid | 0 kommentarer
Nej, det blir ingen bebis född idag...

Klockan 9.00 imorse var vi på förlossningen. Där fick jag ligga med en sån där apparat som mäter bebisens hjärta, tog väl ca 20 min.

Haha, vilken bild!


Sen kom en läkare och ville prata lite. Han frågade hur jag mådde osv, mycket trevlig man. Ett ultraljud gjordes för att mäta vattenmängden runt bebis, och det gick ingen nöd alls. Allt var bra.

Vi diskuterade lite kring igångsättningen. I princip var det upp till mig om jag ville göra det direkt eller om vi ville avvakta några dagar till. Riskerna med en igångsättning är ju högre ju tidigare man börjar, och läkaren sa att det självklart är bäst att ge mig några dagar till att ev komma igång utan hjälp. Hur gärna jag än vill att det ska vara över nu så förstår jag och det är klart man lyssnar på den som är "expert" och vi bestämde att det kunde vara bra på torsdag. Så torsdag kl 8.00 är det dags att infinna sig där igen för att börja (shit, nervöst).

Jag kommer då att undersökas grundligare för att se vilken metod som ska användas för igångsättningen, finns olika metoder som fungerar olika beroende på mina förutsättningar. Det är ca 7% av alla graviditeter som går över tiden så här länge och risken för komplikationer ökar även när det inte startar naturligt. Det är såklart nått som oroar, men för de allra flesta går det ju bra, så vi försöker att vara positiva.

Vi var riktigt nervösa imorse, även Christian som hela tiden varit kolugn, blev helt konstig. Antar att verkligheten börjar komma ikapp nu, och vi börjar förstå vilket äventyr vi står inför. Är sjukt nervös för förlossningen men jag vet att det kommer gå bra eftersom vi har varandra. 

Nu kom nya H&M-katalogen i brevlådan så ska kolla i den, tycker dom verkar få mycket fint till hösten. Längtar efter att köpa kläder!